Gebelik Belirtileri

İlişkiden en erken 1 hafta sonra kanda, 2 hafta sonra idrarda yapılan gebelik testi ile gebe olup olmadığınızı kesin olarak anlarsınız. İdrarda yapılan gebelik testi %90, kanda yapılan BHCG  testi %100 doğru sonuç verir. İdrarla yapılan testte çift çizgi çıkması, kanda ise BHCG in >5 mıu/ml olması gebe olduğunuz anlamına gelir. İdrar testi negatif çıktı ama ciddi gebelik şüpheniz varsa kanda mutlaka BHCG baktırmanız gerekir.  Testler dışında bazı belirtiler de hamilelikten şüphelendirir. Ama şunu unutmayın;  bu belirtileri yaşamıyor olmanız hamile olmadığınız anlamına gelmez. Aynı şekilde bu belirtilerden bazılarını yaşıyor olmanız da hamile olduğunuz anlamına gelmez.

1. Adet gecikmesi (bazı kadınlarda hamilelik olduğu halde kanama olabilir ve bunu sanki adetmiş gibi algılayabilirler. Halk arasında üstüne görme denilen bu durum yönünden hastanın uyanık olması gerekir)
  2. Bulantı-kusma
  3. Memelerde hassasiyet ve büyüme
  4. Kasıklarda ağrı (sanki adet olacakmış gibi bir ağrı olur)
  5. Uyku kalitesinde bozulma, gece sık sık uyanma
  6. Halsizlik
  7. Sık idrara çıkma
  8. Baş dönmesi
  9. Ruh halinde değişiklikler, kırılgınlaşma
  10. İştahın artması veya bazı yiyeceklerden tiksinme

Eczanelerde ya da evlerde hazır test kitleri yardımıyla uygulanan idrarda gebelik testlerinin güvenilirliği üretici firma tarafından her ne kadar %99 olarak belirtilse de yapılan çalışmalar özellikle adet gecikmesinin 10 günden daha az olduğu durumlarda hata oranının %50’lerde olabileceğini göstermektedir (“Hata” genellikle testin hassasiyetinin düşük olması nedeniyle varolan bir gebeliği saptayamaması şeklinde olmaktadır. Ancak tam tersi de mümkündür).

Laboratuvarda uygulanan idrarda gebelik testleri ise adet gecikmesinin beşinci gününden itibaren güvenilir sonuç verebilmektedir. Bu testler daha düşük hormon seviyelerini tanıyabilen ve bu yüzden de hazır test kitlerine göre daha hassas olan testlerdir.

İdrar testleri ß-HCG’nin varlığını ya da yokluğunu saptayabilirken kan testleri ß-HCG’nin kandaki seviyesini saptarlar. Böylece hormon salgısının başladığı en erken dönemlerde, henüz adet gecikmesi bile olmadan kanda ß-HCG seviyesi saptanarak gebeliğin tanısı konabilir ya da gebelik oluşmadığı yönünde kesin karar verilebilir.

Kanda ß-HCG testi gebelik testi olarak kullanılmasının yanında dış gebelik, mol gebeliği, düşük gibi durumların tanısında da kullanılan oldukça değerli bir tanı aracıdır.
Gebelikte öncelikle progesteron hormonunun yükselişine bağlı olarak, adeta adet öncesi sürecin uzamış hali bulunur. Göğüslerde ağrı ve büyüme belirgin olabilir. Meme dokusunun belirli evrelerinin gelişiminin ilk gebelik sırasında oluşması nedeniyle bu şikayetler ilk gebelikte daha şiddetli olabilir.

Karında erken dönemde başlayan şişlik hissi bulunabilir. Kasık bölgesinde “adet görecekmiş gibi” sancı şikayeti birçok kadın tarafından dile getirilir ve gelecekteki bir düşüğe işaret edebileceği kaygısı uyandırır. Muhtemelen pelvik toplardamar sisteminde kan göllenmesi ( konjesyon) ile ilişkili bu şikayet gerçekte düşük habercisi olarak değerlendirilmemelidir.