İnfertilite Nedenleri

İnfertilite (kısırlık)’nin kadın ve erkeğe ait birçok nedeni vardır. İnfertilite nedenlerine göz atmadan önce eğer 1 yıl korunmasız ve düzenli ilişkiye rağmen gebelik oluşmadıysa kadın ve erkek beraber araştırılmalıdır. Kadının veya erkeğin daha önceki evliliğinden çocuğunun olması bu durumu değiştirmez. Önce kadının araştırılıp gerek olursa erkeğin araştırılması şeklindeki yaklaşım da doğru değildir. Çünkü infertilite (kısırlık) %40 kadına ait problemlerden , %40 erkeğe ait problemlerden, %20 ise her ikisine ait problemlerden kaynaklanmaktadır. Bilimsel çalışmaların verdiği oranlara bakıldığında kadın ve erkeğe ait problemlerin eşit olduğu görülmektedir.

Erkekte en sık olarak görülen kısırlık nedeni sperm sayı, hareketlilik ve şekil bozukluklarıdır. Bununla birlikte morfolojik, genetik ve hormonal bozukluklar, enfeksiyonlar, cinsel ilişkiyi engelleyen problemler, sistematik hastalıklar ve kanser tedavisi de erkek kısırlığında önemli rol oynar.

Radyasyon, yüksek ısı, sauna ve sıcak su banyoları, alkol, sigara ve madde kullanımı, beslenme şekli ve hayat tarzı çevresel risk faktörleri olarak değerlendirilebilir.

Kadına ait başlıca nedenler, yumurtlama (ovülasyon), rahim kanalları sorunları, rahim yapısındaki şekil bozuklukları, myomlar/polipler, yaşa bağlı sorunlar ve yumurta ile spermin buluşmasını engelleyen antisperm antikorların varlığı gibi durumlar sınıflandırılabilir. Aynı zamanda, tiroid hastalıkları, kanser ve kanser tedavisinde kullanılan kemoterapi/radyoterapi, anemi, şeker hastalığı, karaciğer ve böbrek hastalıkları kadın kısırlığının nedenleri arasında yer alabilir.

Çiftlerin %15’inde ise mevcut tanısal testler normal olup, görünür bir problem belirlenemez. Bu durum açıklanamayan infertilite(kısırlık) olarak adlandırılır.