Rahim kanseri nedir?

Normal bir kişide vücudun dokularını oluşturan sağlıklı hücreler kendiliğinden düzenli olarak büyür, bölünür ve yenilenir. Bu yenilenme işlemi de vücudu sağlıklı kılar. Ancak bazen belirli hücreler anormal bir şekilde gelişir ve kontrolsüz olarak büyür. İşte bu durumda iyi huylu ya da kötü huylu tümörler gelişmeye başlar.

Rahim kanseri belirtileri nelerdir?

Rahim kanseri aslında pek çok net belirti verdiği için kadının kendi vücudunu tanıması, farkında olması teşhis için çok önemlidir. Kadının anormal miktarda kanama, sık sık lekelenme, normal dışı bir akıntı veya menopozdan sonra kanama ya da lekelenme olması rahim kanserinin en net belirtileridir. Bu belirtiler bir süre devam edebilir ya da geçici de olabilir. Ancak en çok da menopozdan sonra görülen her kanama, kesinlikle doktor gitmek için bir sebeptir. Bu kanamaların hafif ya da şiddetli olması durumun aciliyetini değiştirmez. Rahim kanserinin en belirgin işaretleri;

• Vajinadan gelen çok az kanlı, ancak sulu ve kokulu akıntı,
  • Cinsel ilişki sonrasında kanama,
  • Menopoz dönemine girmemiş kadınlarda adet dönemleri aralarında yaşanan kanamalar,
  • Cinsel ilişki sonrasında ağrı, karında ağrı ve karında rahatsızlık hissi,
  • Kanamaya ek olarak görülen halsizlik, kilo kaybı ve kabızlık,
  • Cinsel ilişki sonrasında ya da banyo yaptıktan sonra kanama,
  • 1 haftadan daha uzun süren kanama,
  • 21 günden daha kısa aralıklarla görülen adet kanaması,
  • Menopoza girdikten 1 yıl veya daha uzun süre geçtikten sonra meydana gelen kanamalar,

Karnın alt kısmında hissedilen ağrılar ve şişlik şeklinde sıralanabilir. Ancak bu belirtiler kesin olarak rahim kanserine işaret etmeyebilir. Bunların her biri anormal durumlar olduğu için mutlaka nedenleri araştırılmalıdır.

Rahim kanseri neden olur?

Diğer pek çok kanser türü gibi rahim kanserine de tam olarak neyin sebep olduğu bilinmemektedir. Ancak bazı faktörlerin rahim kanseri olma riskini artırdığı da bilinmektedir. Vücut aslında salgılanan hormonlara bağlı olarak fonksiyon gösterdiğinden pek çok kanser türü de hormonların azlığından, çokluğundan etkilenmektedir. Dolayısıyla kadınlardaki hormon düzensizlikleri rahim kanserine sebep olabiliyor. Rahim kanserinde bilinen nedenler ve riskler de hormonlarla bağlantılı olan; erken yaşta başlayan adet, gecikmiş menopoz, kısırlıkve obezite (şişmanlık) gibi sorunlardır.

Rahim kanseri risk faktörleri nelerdir?

En sık olarak karşılaşılan jinekolojik kanser türü rahim kanseridir. Kadınların % 2 – 3’ü yaşamın bir döneminde rahim kanserine yakalanabilir. Bu kanser türü genellikle 50 yaşın üzerindekilerde görülürken, en sık olarak 60 yaş civarında rastlanır ve 40 yaşından küçük kadınlarda ise nadiren görülmektedir. Bu genel bilgilere ek olarak bir de bazı kadınların yaştan bağımsız olarak rahim kanseri riskini diğer kadınlara göre daha sık barındırdıkları da bilinmektedir. Rahim kanseri riskini artıran bu faktörler kadının;

• Aşırı kilolu (obez) olması,
  • Adetlerinin düzensiz olması,
  • Hiç doğum yapmamış olması,
  • Kısır olması,
  • Diğer kanser türlerini ve özellikle de meme kanserini tedavi etmek veya önlemek için ilaçlar kullanmış olması,
  • Aile bireylerinde rahim kanseri olması,
  • Şeker hastalığı, yüksek tansiyon, safra kesesi hastalığı veya tiroit hastalığı yaşaması,
  • Menopoz tedavisi için uzun dönem progesteronsuz öströjen kullanmış olması,
  • Yüksek dozlu doğum kontrol haplarını uzun süre kullanması,
  • Sigara ve alkol bağımlılığı şeklinde sıralanabilir.

Rahim kanseri teşhisi nasıl konur?

Rahim kanseri kadında birçok sıra dışı duruma sebep olmakta ve mutlaka belirtiler vermektedir. Bu bakımdan kadın anormal olarak yaşadığı durumlarda doktora başvurmalıdır. Şikayetlerle doktora gidildiğinde rahim kanseri teşhisi için aşağıdaki yöntemler kullanılabilir:

Endometrial biyopsi: Doktor, ince bir plastik kateterle rahmin içinden küçük bir miktar doku alır ve bu doku mikroskopla incelenir. Bu sayede anormal hücrelerin varlığı ya da yokluğu tespit edilir.

Vajinal ultrason: Doktor, rahim içi dokusunun kalınlığını ve rahmin büyüklüğünü vajinal ultrasonla kontrol eder.

Histeroskopi: Doktor, ince, ışıklı bir teleskopla rahmin içini gözler ya da gerekirse cerrahi müdahale yapar.

Kürtaj: Doktor, rahim ağzını hafif genişleterek rahmin içinden doku alır ve incelemeye gönderir.

Rahim kanserinden bahsedildiğinde ilk olarak akla smear testi gelir. Ancak smear testi rutin bir jinekolojik kontrolün parçasıdır ve her zaman rahim kanserini saptamayabilir. Bu bağlamda smear testi rahim ağzı kanseri taraması için yapılmaktadır.

Rahim kanseri nasıl tedavi edilir?

Rahim kanseri tespit edildiğinde uygulanacak tedavinin şekli kadının sağlık durumuna ve hastalığın gelişme şekline bağlıdır. Hastayı detaylı bir şekilde inceleyen doktor, en doğru ve uygun tedaviye başlayacaktır.

Rahim kanseri ameliyatı

Rahim kanseri varlığı saptanan hastalarda tedavi ve daha ileri tedavilerin gerekli olup olmayacağının öğrenilmesi için ameliyat yapılır. Bu ameliyat sırasında hastalığın hangi evrede olduğu saptanır. Kanserlerin evreleri 1’den 4’e kadar sıralanıyor ve dördüncü evre en ciddi evredir. Kanserin hangi evrede olduğu kesinlikle tedaviyi ve sonucunu etkiler. Rahim kanseri ameliyatında hastaların çoğunun hem rahmi hem de yumurtalıkları alınmaktadır. Rahim kanseri ameliyatı çoğu vakada karından, nadiren de vajinal ya da laparoskopi ile yapılabilir. Kanser faktörü kadının rahminde olsa da rahim kanseri olan hastaların yumurtalık kanseri riski artar, bundan dolayı da yumurtalıklar da alınır.

Radyasyon (ışın) tedavisi

Rahim kanserinde radyasyon tedavisi çoğunlukla ameliyattan sonra yapılır. Nadiren de olsa bazı vakalarda kadınlar, ameliyat olmadan tek başına radyasyonla tedavi edilir. Hastaya verilen radyasyon yüksek enerjili ışınlarla kanser hücrelerinin çoğalmasını durdurur. Bu tedavi genellikle haftalar, hatta kimi zaman aylar sürer ve özel bir merkeze her gün düzenli olarak gitmeyi gerektirebilir.
Rahim kanseri evresine göre pek çok farklı tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Ameliyat ve ışın tedavisinin yanında kemoterapi ve hormon tedavileri de kullanılmaktadır. Bazı vakalarda kadına progesteron hormonunun sentetik bir türü olan progestin de verilir.
Rahim kanseri durumunda en doğru yaklaşımı doktor gösterecektir. Bu süreçte doktor ve hasta arasında uyumlu iletişimle çoğu vakada rahim kanseri tedavi edilebilmektedir.

Size en uygun kliniğin tespiti için bizi arayınız.

Türkiyenin en iyi kliniklerinde en uygun maliyetle tedavi için, ücretsiz danışmanımızı arayınız.

Op.Dr. Nuh GÜMÜŞTEKİN – Kadın Hastalıkları Doğum ve Genital Estetik Uzmanı

Tel ve Whatsapp: 0 533 016 52 69