Rahim Sarkması Nedir | Nasıl Tedavi Edilir?

Rahim, bayanlar için değil doğurganlık özelliği bulunan bütün canlılar için en önemli organlardan bir tanesi olmaktadır. Ancak rahim en çok kadınlarda soruna yol açabilmektedir. Bekâr kadınlar 5-6 cm, evli olan kadınlarda 7-8 cm büyüklüğünde olmaktadır. Doğum yapacak olan  kişilerde rahim genişler ve doğumdan sonra sarkma olmaktadır. Ancak tek çocuk için doğum yapan kadınlarda rahim daha çabuk eski haline dönmektedir ve büyük oranda sarkma olmamaktadır. Bekâr olan kadınlarda rahim sarkmaları olabilmektedir. Bunun çeşitli nedenleri bulunmaktadır. Özellikle farenjit ya da bronşit gibi boğaz ağrısı olan kişiler çok fazla öksürdükleri için rahim sarkmaları yaşanabilmektedir. Ağır iş ortamında çalışan kişilerde ağır yük kaldırdıkları için rahim sarkmaları yaşanabilmektedir. Bunun için kadınların ağır yük kaldırmaları sakıncalı görülmektedir. Aşırı kilolu olan kadınlarda  ve çok sayıda doğum yapan kadınlarda çok fazla görülen bir durum olmaktadır.

Rahim Sarkması Tedavi Yöntemleri

Rahim sarkması oran vermek gerekirse kadınların %90’ında görülebilen bir rahatsızlıktır. Önüne geçilmesi de oldukça zor bir durumdur. Bunun için belirtilerini tetikleyen rahatsızlıkların önüne geçilmesi gerekmektedir. Yine de tıbbi müdahale gerektiği zaman kişinin yaşına ve medeni durumuna göre karar verilerek tedavi yöntemlerine başvurulmaktadır. Genellikle doğum yapan kadınlar için çok fazla uygulanan bir yöntemdir. En çok bu yöntem tercih edilmektedir ve cerrahi bir ameliyat sonucu tedavi edilmektedir. Rahim içinden vajina çıkarılır ve rahmin sarkmasına neden olan bölge kesilerek rahmin ilk haline gelmesi sağlanmaktadır. Ancak bu sürekli tekrarlayabilen bir durumdur. Sürekli ameliyat edilmez ve daha sonraki sarkmaların önlenmesi için kişinin düzenli olarak egzersiz yapması istenmektedir. Böylelikle sarkma az da olsa eskisi kadar olmamaktadır. Ancak ameliyattan hemen sonra değil de yaklaşık 5-6 yıl gibi bir zaman geçtikten sonra sarkmalar tekrardan meydana gelmektedir. Kişiye bağlı olarak ameliyat süresi belirlenmektedir. Ameliyattan sonra tekrar doktor muayenesi yapılmaktadır. Ameliyatın hemen sonrasında iyileşme olmamaktadır. Bu nedenle ameliyat olacak kişinin 1.5-2 ay gibi bir süre ile cinsel ilişkiye girmemesi gerekmektedir. Bunun dışında sarkmayı önlemek için sezaryen doğum da doktorlar tarafından tavsiye edilen bir yöntem olmaktadır. Op. Dr. Murat Erdemir, bursa tüp bebek merkezi çalışmalarında olduğu gibi, Bursa’da Türkiye’nin çeşitli yerlerinden gelen hastalarına rahim sarkması tedavisinde başarılı sonuçlar alarak hizmet vermeye devam etmektedir.

PELVİK ORGAN SARKMASININ (RAHİM SARKMASI) TANISI NASIL KONUR?

Sarkma tanısı muayene ile kadın doğum hekimi tarafından konur. Tıbbi hikaye de şikayetlerin öğrenilmesi açısından önemlidir, çünkü tedavi genelde sadece şikayeti olan hastalarda gereklidir.

Pelvik organ sarkması, ya da halk arasında daha sık kullanılan bir deyişle “rahim sarkması”, oldukça sık görülen bir durumdur. Sarkma,  rahimin, idrar kesesi, rektum gibi organların, aşağıya doğru sarkarak karın dışına doğru yer değiştirmesidir.

Birçok kadın, sarkma nedeniyle günlük yaşamlarını, cinsel işlevlerini ve egzersiz yapabilmelerini etkileyen semptomlar yaşarlar.

drarımı tutamıyorum!”, ”saat başı idrara gidiyorum, neredeyse her tuvaleti tanıyorum!”, ”korkumdan sokağa çıkamıyorum, komşuya gidemiyorum!”, ”devamlı idrarım varmış gibi hissediyorum!”, ”gece sık sık tuvalete gidiyorum!”, ”sırt ve kasık ağrılarım var!”, ”dışkımı eskisi gibi kontrol edemiyorum!” ya da “aşağıda elime gelen bir şey var!”

Rahim Sarkması Belirtileri Nelerdir?

Bu belirtiler genel olarak aşağıdaki gibi sıralanabilmektedir:

• Bağırsak problemleri
• Çekilme hissi
• Karnında alt kısmında ağırlık hissi
• Vajinadan dışarı doku çıkması
• Vajinal kanama
• Cinsel ilişki sırasında ağrı
• İdrar yapma güçlüğü
• Vajinal akıntının normalden daha fazla olması
• İdrar kaçırmak

Bu ameliyat genellikle vajinadan, bazen de karından yapılır.

Rahim Sarkması Sebepleri Nelerdir?

Bu etkenler genel olarak aşağıdaki gibi sıralanabilmektedir:

• İri bebek doğurmak
• Obezite
• Kronik öksürük
• İleri yaş
• Çoğul gebelik
• Çok kere doğum yapmak
• Kronik kabızlık
• Aile öyküsü
• Ağır kaldırmak
• Doğum sırasında meydana gelen travmalar
• Östrojen hormon seviyesi düşüklüğü

Rahim Sarkması Tanısı Nasıl Koyulur?

Genellikle rutin jinekolojik muayene ile tanı konabildiğini belirtmek gerekir. Teşhis için mutlaka iler tetkiklerin yapılmasına ihtiyaç duyulmuyor. Muayene sırasında pelvik bölgenin kontrol edilmesi ve bağ dokularında ne oranda zayıflama olduğunun anlaşılabilmesi için doktor tarafından hastanın ıkınması istenebilir. Bu muayene hastanın acı ya da ağrı hissetmesine neden olmaz. Kısa sürede tamamlanan bir muayenedir.

Rahim Sarkması Ameliyatı Riskli mi?

Tüm ameliyatlar kendi içerisinde bazı riskler içerdiğinden rahim sarkması ameliyatının da risksiz olduğu söylenemez. Enfeksiyon ve kanama riski rahim sarkmasına yönelik olarak yapılan ameliyatın riskleri arasında yer alır. Ayrıca genel anestezi altında gerçekleştirilen bir operasyon olduğunu da belirtmek gerekiyor. Bu nedenle anesteziden kaynaklı riskler de mevcuttur. Ancak komplikasyon gelişme olasılığının düşük olduğu cerrahi müdahalelerden biri olduğunun da altı çizilmelidir.

RAHİM SARKMASI ŞİKAYETLER :

• Bir şeylerin içersen  düşüyor gibi olması hissi.
  • Otururken batma ve yanma  hissi
  • İdrar kaçırma
  • Dışardan ele gelen kitle
  • İdrarı tam boşaltamama.
  • Sarkmaya bağlı rahim ağzında oluşan yaralar
  • Kanama sürekli.
  • Sık sık  idrar yolu enfeksiyonu
  • Uzun dönemde  kanserleşme riski
  • Kabızlık, tam boşaltamama
  • Sırta, bele vuran  ağrı
  • İlişki esnasında acı, ağrı

RAHİM SARKMASI AMELİYATI SONRASI KOMPLİKASYONLAR NELERDİR?

Hemen her ameliyatta görülen sorunlardır. Kanama, enfeksiyon, anesteziye bağlı bazı sorunlar ve sarkmanın tekrar etmesidir. Ancak, robotik sarkma ameliyatında bu komplikasyonlar da çok düşüktür.
Robotik cerrahi uygulanan hastalarda en dramatik durum iyileşmenin hızıdır. Ameliyat kapalı olarak ve son teknoloji ile yapıldığı için hastalar çok hızlı şekilde toparlar.